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Constraints/ Restricciones

A tool for action/ Una herramienta para la acción


(Español tras la foto)


Constraints

I am not used to hear much meaningful input (let alone activity) from members of the royal families in Europe. I am probably biased. After all, the former king of Spain had to leave the country so not to face tax fraud and corruption investigations started by Swiss prosecutors. However, this week I was proven wrong by prince William, from UK. In the context of billionaires flying to the outer space, he said that “we need some of the world's greatest brains and minds fixed on trying to repair this planet, not trying to find the next place to go and live”. I could not agree more.

Billionaires looking for other planets where to live in, governments announcing net-zero-by-2050 plans, entrepreneurs asking us to wait for driverless cars and carbon capture systems to fix the climate crisis… all of it sounds to me like an excuse to avoid immediate and meaningful action. It may be a good idea to start introducing constraints. After all, we need guidelines. Do you think I would be writing this newsletter on Friday night if I had not set a deadline for myself?

Brian Eno, the cutting-edge British musician, producer, visual artist, thinker (etc.), is famous for self-imposing constraints as part of his creative processes. Whenever he is invited to participate in a music record, he arbitrarily sets up rules such as not to play any of the instruments placed on a certain part of the studio, or avoid instruments with keys, or skip certain drums from the drum set. Why would you do that when you have access to an abundance of tools (and budget)? It is his method to focus the energy and creativity on the process of making music, instead of exploring the endless combinations of instruments and digital tools. In an old interview he said that the most interesting music created now comes from musicians playing the “simplest” instruments (drums, trumpet, saxophone, etc). He thinks it is because these people cannot spend much time testing different instrument set ups (think of the trumpet, a metal cylinder with 3 holes), their effort goes towards the creating and expressing. For someone playing the synthesizer, the amount of time required to just check a fraction of the built-in sounds and effects is overwhelming.

What if we started acting like there actually are boundaries in our planetary approach? What if we focused on what we know needs to happen? Another visionary musician, the Russian Igor Stravinsky (1882-1971), said “the more constraints one imposes, the more one frees one's self”. It is time to be free by existing within the endless possibilities of our blue spaceship.

Take care,

Jose






(Scroll up for English)


Restricciones

No estoy acostumbrado a escuchar opiniones (ni digamos acciones) relevantes por parte de las familias reales europeas. Seguramente no soy neutral. Al final, el antiguo rey de España tuvo que salir corriendo del país para no enfrentarse a las investigaciones de unos fiscales suizos sobre fraude fiscal y corrupción. Sin embargo, esta semana el príncipe Guillermo de Inglaterra me obligó a reconocer que no siempre es así. Cuando le preguntaron acerca de los billonarios volando al espacio, el respondió que “necesitamos a las mentes más brillantes del mundo para reparar este planeta, no para intentar encontrar el próximo lugar al que ir a vivir”. Totalmente de acuerdo.

Billonarios buscando otros planetas a los que ir a vivir, gobiernos anunciado planes de cero emisiones para el año 2050, emprendedores pidiéndonos que pongamos nuestras esperanzas para solventar la crisis climática en los coches autónomos y los sistemas de captura de carbono… me suenan a excusas para evitar una acción inmediata y real. Quizás sea una buena idea comenzar a introducir algunas restricciones. En realidad todas necesitamos unas guías. ¿Acaso crees que estaría escribiendo este boletín un viernes por la noche si no me hubiera autoimpuesto una fecha límite? Brian Eno, el visionario músico, productor, artista visual, pensador (etc.) británico, es conocido por autolimitarse durante el proceso creativo. Cuando le invitan a participar en la grabación de un disco de música arbitrariamente define reglas como no usar los instrumentos que están en un lado del estudio, evitar instrumentos con teclados o no usar ciertos tambores de la batería. ¿Por qué alguien haría eso cuando tiene acceso a la abundancia de herramientas (y presupuesto)? Es su método para centrar la energía y la creatividad en el proceso de hacer música, en lugar de en explorar las infinitas combinaciones de instrumentos y herramientas digitales. En una antigua entrevista dijo que la música más interesante de este momento es creada por artistas que tocan los instrumentos más “simples” (batería, trompeta, saxofón, etc). Él cree que es porque esta gente no puede perder mucho tiempo probando diferentes configuraciones de sus instrumentos (piensa en la trompeta, un cilindro metálico con tres agujeros), así que sus esfuerzos se concentran en crear y expresarse. Para alguien que toca el sintetizador, la cantidad de tiempo que necesita para sólo explorar una fracción de los sonidos y efectos del aparato es abrumadora.

¿Qué pasaría si comenzáramos a actuar como si hay restricciones en nuestro enfoque planetario? ¿Y si nos centráramos en lo que sabemos que tiene que pasar? Otro músico visionario, el ruso Igor Stravinsky (1882-1971), dijo “cuánto más me limito, más me libero”. Es tiempo de liberarse mediante la existencia dentro de las posibilidades infinitas de nuestra azul nave espacial.


Hasta pronto,

Jose